Czy post warzywno-owocowy to dieta odchudzająca?

Niektórzy z przekonaniem twierdzą, że post to nie dieta odchudzająca. Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Kto nie był nigdy gruby, nie wie jak otyłość czy nawet umiarkowana nadwaga może negatywnie wpływać na życie, zdrowie i samopoczucie. 

Nie będę tu pisać o problemach z niską samooceną, stanach depresyjnych, wyśmiewaniu, zawstydzaniu czy ciętych uwagach które często są udziałem osób z większym BMI. Można na ten temat napisać obszerną książkę. Na potrzeby tego artykułu pozostanę przy problemach natury fizjologicznej. 

W każdym przypadku otyłości warto zaproponować czasowe przejście na dietę warzywno-owocową

dr Ewa Dąbrowska
Dieta odchudzająca
Designed by rawpixel.com / Freepik

Nadwaga i otyłość zazwyczaj utożsamiane są z ponadprzeciętnym otłuszczeniem ciała, której chcemy pozbyć się ze względów estetycznych. Tymczasem nadmiar tłuszczu, w szczególności zaś tłuszczu trzewnego, czyli otyłość brzuszna jest zjawiskiem bardzo niebezpiecznym dla zdrowia. Wiążą się z nim między innymi takie schorzenia i objawy jak:

  • wzrost ryzyka insulinoodporności,
  • stany przedcukrzycowe i cukrzyca typu II,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • wysoki poziom cholesterolu i trójglicerydów,
  • choroby układu sercowo-naczyniowego,
  • zaburzenia hormonalne, 
  • nowotwory, 
  • dna moczanowa, 
  • zwyrodnienia stawów, 
  • kamica żółciowa, 
  • stłuszczenie wątroby.

Otyłość i nadwaga to poważne problemy zdrowotne i tak należy je traktować. Dieta warzywno-owocowa jest w tym wypadku bardzo dobrą terapią pozwalającą na relatywnie szybki i skuteczny powrót do zdrowia. O ile oczywiście traktowana jest właściwie, czyli jako kompletna terapia. Nie istnieje bowiem nic takiego jak „dieta cud”. 

Wyrywkowe czerpanie korzyści z diety warzywno-owocowej bez akceptacji i stosowania wszystkich jej nakazów i ograniczeń przyniesie opłakane skutki. 

Jeśli post przeprowadzany jest prawidłowo, bardzo szybko ustępuje uczucie głodu. Z tego powodu utrata kolejnych kilogramów, pod warunkiem zachowania rygoru diety, nie jest aż tak wielkim wyzwaniem, jak mogłoby się wydawać. 

Nie znam drugiej równie korzystnej dla zdrowia metody utraty zbędnych kilogramów. Dieta warzywno-owocowa nie tylko pozwala schudnąć poprzez redukcję tłuszczu (a nie masy mięśniowej). Wzmaga ona proces autofagii dzięki któremu uszkodzone komórki oraz zbędne tkanki przerabiane są na energię oraz budulec dla nowych komórek. W następstwie postu organizm samoistnie uzdrawia się, młodnieje, odzyskuje energię. Ciało nie tylko chudnie ale również pięknieje. W odróżnieniu od innych diet, nawet przy bardzo dużej utracie kilogramów, nie ma problemu z tzw. nawisami skórnymi gdyż dzięki wspomnianemu powyżej działaniu postu, nadmiar skóry zanika.     

Jak powinno wyglądać odchudzanie na diecie warzywno-owocowej?

Jak wspomina doktor Ewa Dąbrowska „czas trwania kuracji należy zaplanować w zależności od stopnia otyłości, przykładowo po 6-tygodniowej kuracji następuje kilkunastoprocentowa redukcja masy ciała. Najkorzystniejsze efekty diety w procesie odchudzania można uzyskać spożywając głównie warzywa surowe, z ograniczeniem gotowanej marchwi, dyni, buraków i jabłek. Taka dieta stosowana nawet w sposób okresowy np. jeden tydzień w miesiącu lub dwa dni w tygodniu okazała się skutecznym sposobem redukcji otyłości”.

W przypadku bardzo zaawansowanej otyłości, posty powinny być powtarzane kilkukrotnie np. 6-tygodniowy post dwa razy do roku z 6-miesięcznym odstępem. Jeżeli zmaganiom z wysoką wagą towarzyszą inne objawy chorobowe, dieta powinna być przeprowadzana pod opieką lekarza stosującego w swojej praktyce leczenie postem lub w wyspecjalizowanym ośrodku. 

Utrata wagi to jednak nie wszystko.  Często utrzymanie nowej sylwetki może okazać się większym wyzwaniem niż samo odchudzanie. Wiele osób zniechęca się do diety warzywno-owocowej kiedy po jej zakończeniu silnie odczuwają tzw efekt jo-jo.

Receptą na utrzymanie wagi jest przede wszystkim poprawne przejście z fazy postu do zdrowego odżywiania. Obecnie zalecane są dwa sposoby na tzw. wyjście z diety. 

Pierwszy polega na stopniowym zwiększaniu kaloryczności posiłków poprzez dodawanie 200-300 kcal dziennie oraz wprowadzaniu kolejnych pokarmów zabronionych w czasie diety, kolejno: innych warzyw i owoców, ziaren, nabiału, ryb i mięsa (przy czym produkty zwierzęce powinny zostać trwale ograniczone).  

Drugi sposób to przedłużenie tzw ketozy pokarmowej która ma miejsce w czasie postu. Wiąże się on z dalszym ograniczeniem węglowodanów, przy jednoczesnym wprowadzeniu zdrowych tłuszczy oraz białka. Sposób ten wymaga uważnego komponowania posiłków, co na początku może wydawać się trudne. Jego podstawową zaletą jest natomiast dalsza redukcja tkanki tłuszczowej, bez utraty masy mięśniowej. 

Więcej na temat każdej z metod już niebawem w osobnych artykułach na blogu Moja Dieta Warzywno-Owocowa.  

Ku przestrodze

Być może myślisz sobie teraz, że to świetna dieta dla Ciebie i być może rzeczywiście tak jest. Musisz jednak wiedzieć, że wymaga ona dużo wytrwałości i zaangażowania. Możesz ją zacząć każdego dnia, ale pamiętaj, że koniec diety, to nie to samo co koniec postu. Dietę odchudzającą zakończysz dopiero wtedy, kiedy poprawnie wyjdziesz z postu i utrwalisz zdrowe nawyki żywieniowe, dzięki którym twoja waga pozostanie niezmienna.

Ta dieta jest postem leczniczym, a post jak sama nazwa wskazuje zakłada świadome wyrzeczenie się, w tym wypadku wielu pokarmów które lubisz.  Jeśli podejmiesz wyzwanie, rezultaty mogą Cię zachwycić. Być może tak jak ja i wiele innych osób dojdziesz do wniosku, że post jest jedną z najlepszych rzeczy jaka spotkała Cię w życiu. Tego Ci właśnie życzę. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o diecie warzywno-owocowej, przejdź do zakładki „Jak zacząć dietę?”

Cytaty pochodzą z wywiadu Anny Zalech z dr Ewą Dąbrowską pt. „Post skutecznie leczy otyłość” który ukazał się w miesięczniku „Szlachetne Zdrowie” w sierpniu 2019 r.


Related Posts

Co pić w czasie postu?

Co pić w czasie postu?

Czy w czasie postu wolno pić kawę? To prawdopodobnie jedno z najczęściej zadawanych pytań wśród świeżo upieczonych adeptów diety warzywno-owocowej.

5 mitów na temat postu dr Dąbrowskiej które pora obalić

5 mitów na temat postu dr Dąbrowskiej które pora obalić

ak to możliwe, że posty lecznicze, oparte w przypadku diety warzywno-owocowej na najzdrowszej, roślinnej żywność, opisane w licznych publikacjach medycznych i praktykowane od wieków budzą tyle kontrowersji?



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *